lördag 30 september 2017

veckobrev inför vecka 40


Hej

Nu har barnen äntligen fått hem sin fösta ”läsläxa” med boken “den magiska kulan” och vi berättar här igen hur ni ska hjälpa era barn att bli fantastiska läsare med bra flyt.
Alla ska träna på att läsa högt för någon vuxen, minst fem dagar av veckans sju och läs helst minst 15 minuter vid varje tillfälle. Tillsammans med ert barn fyller ni i den lilla gula läxboken. När man har läst all text läser man om den igen, utmaningen är att hitta orden snabbare, läsa mer flytande, med mer inlevelse.
Vi har nu kommit överens om att det är bra om läxmappen är tillbaka till skolan igen på tisdagen så hinner vi titta på hur det har gått och förbereda material som ska med i mappen inför nästa veckas läxa/läxor. Men ni ska alltså behålla läxan hemma hela veckan fram tills dess och träna, läsa, öva :-)

I SO har vi börjat arbeta med temat ”Trafik” och det kommer vi jobba med ca fem veckor framåt. Den här veckan har vi pratat om hur barnens väg till skolan ser ut och de har även fått i läxa att tillsammans med er titta lite närmare på.
Varför arbetar vi med trafik i skolan? Vilka mål ska eleven uppfylla i åk 3?
Här är lite information om detta:

Trafikregler De första skolåren innebär för många barn nya erfarenheter av att vistas i trafiken. Grundkunskaper i trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt kan därför vara nödvändiga på ett högst påtagligt sätt. Forskning visar emellertid att undervisning om  trafikregler inte självklart leder till att färre barn skadas i trafiken. Det finns istället en risk för att trafikundervisning leder till en övertro på barns förmåga att bete sig säkert i oberäkneliga trafikmiljöer. Det går inte att ta för givet att eleverna i den här åldern är mogna att röra sig själva i trafiken bara för att de har fått trafikundervisning.
Trafiken är också ett sammanhang där behovet av regler och påföljder blir tydligt.
Trafikundervisningen fungerar på så sätt som ett elevnära exempel på att gemensamma behov, i det här fallet säkerhet i trafiken, ibland måste gå före individens behov eller önskemål, som i det här fallet är att ta sig fram så snabbt som möjligt.
Skolverket
Lgr 11
Centralt innehåll:
Att leva i världen:               Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik…”
Att undersöka verkligheten:    Rumsuppfattning med hjälp av mentala kartor och fysiska kartor över till exempel närområdet och skolvägar.”

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3:
”Eleven identifierar riskfyllda platser i närområdets trafikmiljö och ger exempel på hur man kan minska riskerna genom ett säkert beteende i trafiken”.

Nu på måndag börjar utvecklingssamtalen, vi har bara 20 minuters samtalstid och vi måste försöka hjälpas åt att hålla tiden så att det inte blir några förskjutningar som kan skapa väntetid och onödiga förseningar.

 Samtalet kommer att se ut ungefär så här:
1.     Elevens kommentarer om sin egen utveckling + lärarens kommentarer
2.     Mål för läsåret, 2-3 stycken utifrån det vi tycker är viktigast från samtalet
3.     Övrigt? Tex. trivsel och stämning i klassen mm.

Veckan som gått:

SV
I Svenska har vi tränat på begreppen ”mellan”, ”ovanpå” och ”under”. De har även fått rita en bild genom att följa specifika instruktioner om tidigare nämnda begrepp och färger. Inför deras första läxa gick vi igenom texten i Den magiska kulan och under en lektion tränade vi på att skifta mellan stora och små bokstäver under en skrivövning.

MATTE
I matte har vi tränat på tio-kompisar och att räkna med uppställning. Vi har börjat prata om termen ”mattespråk” och att följa instruktionerna i matteboken. Vi fortsätter att träna på plus, minus, och likhetstecknet.

SO
Vi fortsätter att arbeta med tema trafik, denna vecka handlade det om ”min skolväg”

NO
Vi har fördjupat oss i ämnet ”tyngdpunkten” och nu har barnen börjat med det första steget att bygga sina egna mobiler med fokus på just tyngdpunkt.
De ritar olika symmetriska figurer som sedan ska färgläggas och byggas ihop.

ENG
de har tränat på 1-20, i par fick de räkna kuber och sedan räkna högt inför klassen allt avslutades med en sång: ”We can count up to twenty”.

Nästa vecka:
Måndag:
Skolan öppnar kl.9.00
Musik med Peter

Tisdag:
Idrott (gympakläder och handduk)

Onsdag:
Sv. Ny Läsläxa

Torsdag:
Idrott (gympakläder och handduk)

Fredag:
NO - NTA
Fredagskul
SHIBA följer med hem



Trevlig helg!
Anna-Therese, Magnus, Tamer och Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar