Hej
Nu har barnen äntligen fått hem sin fösta ”läsläxa”
med boken “den magiska kulan” och vi berättar här igen hur ni ska hjälpa era
barn att bli fantastiska läsare med bra flyt.
Alla ska träna på att läsa högt för någon vuxen, minst fem
dagar av veckans sju och läs helst minst 15 minuter vid varje tillfälle.
Tillsammans med ert barn fyller ni i den lilla gula läxboken. När man har läst
all text läser man om den igen, utmaningen är att hitta orden snabbare, läsa
mer flytande, med mer inlevelse.
Vi har nu kommit överens om att det är bra om läxmappen är tillbaka till skolan igen på tisdagen så hinner vi titta på hur det har gått och förbereda material som ska med i mappen inför nästa veckas läxa/läxor. Men ni ska alltså behålla läxan hemma hela veckan fram tills dess och träna, läsa, öva :-)
Vi har nu kommit överens om att det är bra om läxmappen är tillbaka till skolan igen på tisdagen så hinner vi titta på hur det har gått och förbereda material som ska med i mappen inför nästa veckas läxa/läxor. Men ni ska alltså behålla läxan hemma hela veckan fram tills dess och träna, läsa, öva :-)
I SO har vi börjat arbeta med temat ”Trafik” och
det kommer vi jobba med ca fem veckor framåt. Den här veckan har vi pratat om
hur barnens väg till skolan ser ut och de har även fått i läxa att tillsammans
med er titta lite närmare på.
Varför arbetar vi med trafik i skolan? Vilka mål
ska eleven uppfylla i åk 3?
Här är lite information om detta:
Trafikregler
De första skolåren
innebär för många barn nya erfarenheter av att vistas i trafiken.
Grundkunskaper i trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert
sätt kan därför vara nödvändiga på ett högst påtagligt sätt. Forskning visar
emellertid att undervisning om
trafikregler inte självklart leder till att färre barn skadas i
trafiken. Det finns istället en risk för att trafikundervisning leder till en
övertro på barns förmåga att bete sig säkert i oberäkneliga trafikmiljöer. Det
går inte att ta för givet att eleverna i den här åldern är mogna att röra sig
själva i trafiken bara för att de har fått trafikundervisning.
Trafiken är också ett
sammanhang där behovet av regler och påföljder blir tydligt.
Trafikundervisningen
fungerar på så sätt som ett elevnära exempel på att gemensamma behov, i det här
fallet säkerhet i trafiken, ibland måste gå före individens behov eller
önskemål, som i det här fallet är att ta sig fram så snabbt som möjligt.
Skolverket
Lgr 11
Centralt
innehåll:
Att
undersöka verkligheten: ”Rumsuppfattning med hjälp av mentala kartor och fysiska kartor över till exempel närområdet och skolvägar.”
Kunskapskrav
för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3:
”Eleven identifierar
riskfyllda platser i närområdets trafikmiljö och ger exempel på hur man kan
minska riskerna genom ett säkert beteende i trafiken”.
Nu på måndag börjar utvecklingssamtalen, vi har
bara 20 minuters samtalstid och vi måste försöka hjälpas åt att hålla tiden så
att det inte blir några förskjutningar som kan skapa väntetid och onödiga
förseningar.
Samtalet
kommer att se ut ungefär så här:
1.
Elevens kommentarer om sin egen
utveckling + lärarens kommentarer
2.
Mål för läsåret, 2-3 stycken
utifrån det vi tycker är viktigast från samtalet
3.
Övrigt? Tex. trivsel och
stämning i klassen mm.
Veckan som gått:
SV
I Svenska har vi tränat på begreppen ”mellan”,
”ovanpå” och ”under”. De har även fått rita en bild genom att följa specifika
instruktioner om tidigare nämnda begrepp och färger. Inför deras första läxa
gick vi igenom texten i Den magiska kulan och under en lektion tränade vi på
att skifta mellan stora och små bokstäver under en skrivövning.
MATTE
I matte har vi tränat på tio-kompisar och att
räkna med uppställning. Vi har börjat prata om termen ”mattespråk” och att
följa instruktionerna i matteboken. Vi fortsätter att träna på plus, minus, och
likhetstecknet.
SO
Vi fortsätter att arbeta med tema trafik, denna
vecka handlade det om ”min skolväg”
NO
Vi har fördjupat oss i ämnet ”tyngdpunkten” och
nu har barnen börjat med det första steget att bygga sina egna mobiler med
fokus på just tyngdpunkt.
De ritar olika symmetriska figurer som sedan ska
färgläggas och byggas ihop.
ENG
de har tränat på 1-20, i par fick de räkna kuber och sedan räkna högt inför klassen allt avslutades med en sång: ”We can count up to twenty”.
de har tränat på 1-20, i par fick de räkna kuber och sedan räkna högt inför klassen allt avslutades med en sång: ”We can count up to twenty”.
Nästa
vecka:
Måndag:
Skolan öppnar kl.9.00
Musik med Peter
Måndag:
Skolan öppnar kl.9.00
Musik med Peter
Tisdag:
Idrott (gympakläder och handduk)
Onsdag:
Sv. Ny Läsläxa
Torsdag:
Idrott (gympakläder och handduk)
Fredag:
NO - NTA
Fredagskul
SHIBA följer med hem
Sv. Ny Läsläxa
Torsdag:
Idrott (gympakläder och handduk)
Fredag:
NO - NTA
Fredagskul
SHIBA följer med hem
Trevlig helg!
Anna-Therese, Magnus, Tamer och Susanne
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar